f t g m
Copyright 2024 - Custom text here
× kuvaus

Testiä päivitetyllä julkaisujärjestelmällä

More
4 years 1 month ago #1282 by mick
Note to self: älä unohda päivittää julkaisujärjestelmääsi säännöllisesti.

Nyt kävi näin: palveluntarjoaja päivitti PHP:n 7.0 --> 7.3. Minulla oli käytössä julkaisujärjestelmä(eli tän nettisivun "moottori") Joomla! 2.5.28, joka oli viimeisin versio minkä päivitti ns yhdellä klikkauksella. Olisi pitänyt ottaa backup ja asentaa 3.x versio ja jatkaa sillä, mutta koskaan ei ollut muka aikaa tehdä tuota... Ja foorumisoftana Kunena 2.0.4, jota en jostain syystä hoksannut päivittää, tai se ei halunnut päivittyä... No, PHP version nosto aiheutti sivun täydellisen toimimattomuuden! Myöskään admin- puolelle ei päässyt, että olisi voinut koittaa asiaa jotenkin korjata.

Vuosien varrella kaikki SQL tunnukset, salasanat, yms mitä tarvitsee uuden julkaisujärjestelmän asentamiseen, oli tietenkin hukkuneet ja unohtuneet. Melkoisen metsästyksen jälkeen minulla oli toimivat tunnukset, ja ensimmäisenä otin tietokannasta "dumpin" eli varmuuskopion omalle koneelleni.

Sitten alkoi armoton säätäminen. Joomla!:n asennus on näemmä helpottunut, se meni heilahtamalla sivuilleni. Mutta Kunena... Se oli päivittynyt versioon 5.1.15, eli aika monta versionumeroa tultu eteenpäin. Eihän se Kunena jostain syystä tunnistanut minun SQL-dumppia, vaan herjas sitä sun tätä.

Poistin Kunena 5.1.15 version, ja kokeilin asentaa vanhan 2.0.4 mutta se oli liian vanha tälle Joomla! -versiolle. Kunena 3.0.6 asentui, ja tutkin että päivitysohjelma osaa lähteä päivittämään sen tuoreemmaksi jos saan sen toimimaan. Ja tässä oltiinkin jo lähellä toimivuutta! Kaikki toimi muuten ok, mutta otsikot eivät näkyneet listalla ollenkaan! Näkyi vain että 10 sivullista on aiheita/otsikoita, mutta itse otsikot eivät suostuneet tulla näkyviin. "Viimeisin aihe" -kohdassa näkyi viimeisin otsikko, ja sitä klikkaamalla aukesi oikeasti se viimeisin otsikko! Se antoi uskoa, että kyllä tän sivuston vanhat tekstit jotenkin saan vielä näkyviin!

Jälleen tietokannan sörkkimistä, poistin kaiken Kunenaan liittyvän, asensin Kunenan uusimman uudestaan, otin tietokannasta Kunenan luomat tietueet talteen, avasin niitä yksi kerrallaan Excelillä, vertasin vanhoja tietokantoja uusiin, tein itse migraation niiden kesken, ja importtasin luomani uusi-vanhat tietokannat ja kappas vain, sivuston Kunena -foorumi alkoi toimimaan!

Sitten vielä havainto, että ahaa, Kunenasta on tullut uusi 5.1.16 versio, ja päivitin siihen. Ja kas, koko homma meni niin poskelleen, että oli lähellä etten joutunut aloittamaan alusta ja asentamaan Joomlaa uudestaan. Mutta sain tietokantaa sorkkimalla vielä tilanteen haltuun, Joomla! toimii, Kunena on poistettuna. Uudestaan Kunenan asennus, tällä kerralla suoraan tuo 5.1.16 versio. Kunena asentaa aina SQL palvelimelle omat tietokantansa, joten ne piti poistaa ja korvata jälleen niillä omilla migraation läpi käyneillä, PAITSI! Siellä on tietokanta nimeltään "kunena_version", jonka otin heti asennuksen jälkeen talteen, ja nyt tietokantadumpin importtauksen jälkeen poistin sen vanhan version "kunena_version" kannan, ja laitoin tilalle tän uusimman version asennuksen kannan. Ja NYT! Homma toimii!

Hyvä minä (henkseleitten paukutusta)

Please Kirjaudu to join the conversation.

More
4 years 1 month ago - 4 years 1 month ago #1283 by mick
Kuten arvasinkin... Vanhan käyttäjätunnukseni ID on eri mitä tämä uuden järjestelmän ID, joten näyttää että uusien viestien kirjoittaja on eri mitä vanhoissa viesteissä. Vaikka milemmissa nimimerkki on "mick". Onneksi olen moderaattori, niin pystyn muokkaamaan noita vanhoja tekstejä tarvittaessa :) Joten ei hätää, enkä aijo yrittää edes korjata tuota tilannetta :)

Tosin kirjoittamieni viestien määrä lähti nyt sitten nollasta jälleen. Haittaako se?
Last edit: 4 years 1 month ago by mick.

Please Kirjaudu to join the conversation.

Time to create page: 0.127 seconds