f t g m
Copyright 2024 - Custom text here
× kuvaus

Pääsiäis paisti, lampaanviulu

More
1 year 3 weeks ago - 1 year 3 weeks ago #1743 by mick

Kaverilta ostin lampaanviulun. Ja onkin sopivasti pääsiäinen. Ja minä koronassa. Joten on aikaa kokkailla. Katsotaanpas mitä tästä tulee. Paprikapurkista meni puolet, samoin Salsapurkista. Naga Jolokiaa 7 tippaa, tuo on aika tulista... Mutta seuraavaan laittasin kyllä ainakin puolet enemmän! 5 sipulia, ei olleet kovinkaan isoja. 9 kynttä valkosipulia, murskana. 3 porkkanaa, reilu puristus ketsuppia, lorautus olutta. Ja reilusti öljyä. Aurajuustoa ehkä 1/4 pakettia. Ja ylläritäytteenä purkillinen herkkusieniä


Kuoritaan, silputaan, pilkotaan


Ja saadaan aikaiseksi marinadi


Lampaanviulu, joka otettu pakkasesta reilua päivää aikaisemmin. Sulanut huoneenlämmössä


Leivinpapereitten päälle asettelin viulun, marinadit niskaan. Paketoin uuniritilän päälle, ja laitoin 12 tunniksi jääkaappiin marinoitumaan


Tässä välissä pyysin kaveria tuomaan foliota, koska minulla ei näköjään ollutkaan :pinch: Ja tosiaan itse koronassa. Sain folion, ja laitoin paketin uuniin klo 23.30. Uuni oli 115 asteeseen säädetty. Kuvassa tilanne aamulla klo 6


Aika herkullisen näköistä. Mutta voi ei, tottunut kinkkuja paistamaan, niin lammas ei suoraan onnistunutkaan. On kypsää kyllä, mutta jotenkin mautonta, ja aika sitkeää. Arvelin, että laitan paketin takaisin uuniin. Mutta olin leikannut lihaa siinä uuniritilän päällä, ja se heiluminen oli rikkonut foliot. Joten sain aikaiseksi vain valtavan määrän savua ja palovaroitin piippausta, kun nesteet valui uunin pohjalle


Leikkelin lihat irti luusta, ja asettelin vuokaan. Tottakai marinadit sekaan. Sitten hoksasin: En ole laittanut yhtään suolaa tuohon! Koska en käytä ruoan laitossa ikinä lisäsuolaa, niin se vain jotenkin unohtui. Tällainen liha kuitenkin vaatii suolan. Joten lisäsin karkeaa vuorisuolaa useita hyppysellisiä, kaadoin puoli purkillista vielä olutta päälle korvaamaan nestettä joka valui pitkin uuniani, ja foliokansi päälle. Paketti uuniin, lämpö 150 astetta. 3 tuntia myöhemmin otin pois, ja ooh! Nyt on herkkua!
Last edit: 1 year 3 weeks ago by mick.

Please Kirjaudu to join the conversation.

Time to create page: 0.142 seconds